Menu Close

Covid 19 büyük taşları yerinden oynatacak

Dünya çapında uluslar, genişleyen Covid-19 virüsünün insan sağlığı üzerindeki etkilerini minimize etmek için önlemler almaya çalışıyorlar. Dünyanın dört bir yanında insanlara evlerinde kalmalarının daha güvenli olduğu söyleniyor hatta bazı devletler askeri güç kullanarak halklarını evlerinde tutuyorlar. Evden çalişabilenler evden çalışıyor tabi ancak her sektör evden çalışmaya uygun değil. Genelde tüm dünya şehirleri sessizliğe büründü. Bilim insanlarının hastalığın iyileştirilmesi için umut vadeden gelişmeler gösteriyor olması sevindirici ancak bu gelişmelerin geniş halk kitlelerine uygulanabilir hale gelmesinin vakit alması bekleniyor. Covid-19’un genel dünya ticaretine etkilerinin genel anlamda büyük taşları yerinden oynatacağını düşünüyorum. Denizcilik sektörüne etkilerini özellikle Container gemileri ve Cruise gemileri daha birinci günden çok şiddetli olarak yaşıyorlar.

 

Petroldeki talep düştü. Suudi Arabistan’ın OPEC üzerindeki baskısı neticesinde 3 hafta önce 60 dolar civarında seyreden petrol varil fiyatı, 30 dolar seviyesine kadar geriledi. Buna rağmen, VLCC tanker kiraları oranları yaklaşık 2 hafta önce USD 30.000 / gün seviyelerindeyken, bu hafta yüksek talep nedeniyle  USD 400,000 / gün seviyelerini gördü.  Suezmax ve Aframax gemilerde hala çok iyi rakamlar elde ediliyor. Suezmax gemiler, VLCC artışından yararlanarak kira oranları USD 115,000 / gün seviyelerindedir. Bu hafta USD 50,000 – 60,000 / gün oranlarına düşmesine rağmen bu rakamlar oldukça güçlü rakamlardır. Product tankerlerde ise oranlar günlük USD 20000’den fazladır.

 

Tanker alım-satım faaliyeti yavaş seyrediyor, az sayısa tanker satışı rapor edildi. Bu duruma istisna olarak, 2021 Kore inşa VLCC tanker USD 93 M’a Euronav şirketine satıldı.

 

Genel anlamda gemi alım satım faliyetleri çok yavaşladı. Ciddi seyahat kısıtlamaları uygulandığından, gemi inspection’ları çok sınırlı hale geldi. Ayrıca gemi teslimi sırasındaki mürettebat değişikliklerinin düzenlenmesi de oldukça zor oluyor. Supramax M/V “LUZERN” (50,363 dwt, Kawasaki, 2002 inşa) USD 5.7 M’a Orta Doğu’daki bir alıcıya satıldı. Karşılaştırma yapmak gerekirse kardeş gemisi  M/V “ALEX A” (50,399 dwt/Kawasaki, 2002 inşa) geçtiğimiz Ocak ayında USD 6.5 M’a satılmıştı.

 

 

COVID-19 virüsü hurda marketini de etkiledi. Alang, India ve Gadani, Pakistan’da sahile çekilen gemiler 31 Mart tarihine kadar bekletilecektir.

 

BDI, bu hafta kapanışta çok az değişiklik göstererek 631 seviyelerinden 625 seviyelerine düştü. Capesize günlük kira oranları önemli ölçüde iyileşip USD 2.797 seviyelerinden USD 4.067 seviyelerine yükselirken, Panamax piyasası düşüş göstererek USD 9.061 seviyelerinden USD 7.259 seviyelerine geriledi.

 

 

KURU YÜKLER:

————————-

 

Capesize, ”PERCIVAL” ve ”LANCELOT” (177,065 dwt, New Times ,2010 inşa) her biri USD 17.3 M’a Çinli alıcıya satıldı. “GREAT CHALLENGER” (176,279 dwt,Universal, Japan, 2015 inşa) USD 14 M’a satıldı.

 

Kamsarmax, “MEDI HONG KONG” (82,790 dwt,Tsuneishi Japan, 2006 inşa) USD 9.25 M’a satıldı.

Panamax “OCEAN PRIDE” (72,416 dwt,Sasebo, 1997 inşa) USD 4.5 M’a Çinli alıcıya satıldı.  “EVERLUCKY” ve “EVERMERIT” (70,296 dwt, Sumitomo, sırasıyla 1996/1995 inşa) gemilerinin ikisi birlikte USD 7.4 M’a satıldı.

Ultramax  “AFRICAN BARI BIRD” (63,479 dwt, Imabari, 2017 inşa) USD 24.5 M’a Belships’e satıldı.  “SBI JAGUAR” (63,514 dwt, Chengxi, 2014 inşa) USD 16 M’a Oman Shipping şirketine satıldı.

Supramax “AIFANOURIOS” (50,220 dwt,Shanghai Shipyard, 2002 inşa) dry dock tarihi Nisan ayında dolacak olan gemi USD 4.9 M’a satıldı. “MARIANA” (50,655 dwt, Namura Shipbuilding, 1998 inşa) ve kardeş gemisi “MOBILANA” USD 4 M’a satıldı. “BRIDGEGATE” (53,477 dwt, Imabari, 2010 inşa) USD 10 M’a satıldı. ”VIGOROUS” (52,498 dwt, Tsuneish, 2005 inşa) USD 6.8 M’a Çinli alıcıya satıldı

Handymax ”GLOBETROTTER (48,911 dwt, Nantong, 2001 inşa) USD 4.8 M’a Çinli alıcıya satıldı.

Handysize “SMART LISA” ve “SMART TINA” (38,868 dwt, Taizhou Kouan, 2015 inşa) her biri sırasıyla USD 12 / 12.3 M’a satıldı.  “MARTIGNY” (20,035 dwt, INP Heavy Industries, Korea, 2002 inşa) USD 2.9 M’a satıldı. “ARRILAH-I” (36,490 dwt,Hyundai Mipo, 2011 inşa) USD 8.9 M’a Yunan alıcıya satıldı.”LABRADOR STRAIT ” (34,126 dwt, Seko Heavy Industries,Korea, 2010 inşa) USD 6.85 M’a satıldı.

Heavy lift type “BBC MICHIGAN” (12,767 dwt, Jiangdong Shipyard, 2010 inşa) ve kardeş gemisi  “BBC ARIZONA” (2010 inşa) her biri USD 7 M’a satıldı.

TANKERLER:

—————

VLCC “BUNGA KASTURI” (299,999 dwt, Universal, Japan, 2003 inşa) USD 31 M’a Hindistanlı alıcıya satıldı. ”DEWI MAESWARA” (300,149 dwti Hitachi, 1998 inşa) USD 19 M’a satıldı. ”DAEWOO 5476” (300,000 dwt, Daewoo, 2021 inşa) USD 93 M’a Belçikalı alıcıya satıldı.

Suezmax “FALCON PRIDE” (159,899 dwt, Daewoo, 1998 inşa) USD 14.7 M’a satıldı. “MOGRA” (150,709 dwt, NKK, Japan, 2000 inşa) USD 17 M’a satıldı. Alıcının Venezüellalı olduğu söyleniyor.

Aframax “OLYMPIC SEA” (104,808 dwt, SWS, 2008 inşa) ve kardeş gemisi  “OLYMPIC SKY” (2008 inşa) her biri USD 21.5 M’a satıldı. ”ATLAS VOYAGER” (115,482 dwt, Sanoyas, 2003 inşa) USD 15.5 M’a satıldı. “AQUABLISS” (112,802 dwt, Samsung, 2019 inşa) USD 56 M’a Viken Shipping, Norway şirketine satıldı. “NANYANG STAR” (104,594 dwt, Sumitomo, 2012 inşa) USD 32 M’a satıldı.

LR1 “OCEAN SCHOONER” (73,083 dwt, Samsung, 2000 inşa) USD 7.1 M’a satıldı.

MR  “CAPE BEIRA” (40,046 dwt,Shina Shipbuilding, Korea, 2005 inşa) USD 10.2 M’a Sea World Management, Monaco şirketine satıldı. “PTI ORION” (51,218 dwt, STX, Korea, 2006 inşa) USD 12.75 M’a Çinli alıcıya satıldı.“SEA FAITH” (46,349 dwt,  Hanjin H.I., 2003 inşa) USD 11.2 M’a satıldı.  ”JAL ANANT” (46,646 dwt, Naikai, 2009 inşa) USD 15.25 M’a satıldı.

“WINTER OAK” (13,114 dwt, Sekwang Shipbuilding, 2009 inşa) USD 6.5 M’a Singapurlu alıcıya satıldı. “WOOLIM DRAGON 9” (8,964 dwt,Mokpo Shipbuilding, Korea, 2011 inşa) USD 8.75 M’a satıldı.

 

LPG:

——

“GRACE RIVER” (77,747 cbm, 49,996 dwt, Kawasaki, 2002 inşa) USD 34 M’a satıldı. “TAKAO GAS” (75,358 cbm, Kawaskai, 1993 inşa) Çinli alıcıya satıldı. Satış fiyatı henüz belli değildir. ”MAROLA” (38000 cbm, Fincantieri, 2003 inşa) USD 16,8 mill’a satıldı. LPG gemilerin günlük kazançları birkaç aydır çok yüksek seyrediyor.

 

 

KONTEYNER:

—————

 

”THALASSA PISTIS” (152,343 dwt, Hyundai, 2014 inşa) USD 105 M’a Danimarkalı alıcıya satıldı. ”AL YASRA” (12,512 dwt, Dae Sun, 2009 inşa) USD 6.5 M’a Koreli alıcıya satıldı.

 

 

TWEEN:

———-

”HC NADJA MARIA” (8,650 dwt, Damen, 2000 inşa) USD 2.75 M’a Koreli alıcıya satıldı.

 

YENİ İNŞALAR:

—————

VLGC – Union Maritime, Greece, Hyundai H.I. tersanesine 1+1 opsiyonlu 91,000 cbm LPG carrier siparişi verdi. 2022 yılının ilk yarısında teslim edilecek olan gemilerin kontrat fiyatı yaklaşık USD 70 M’dur.

Konteyner, COSCO, 3 adet NACKS tersanesine ve 2 adet DACKS tersanesine toplamda 5 adet 23.000 TEU’luk gemi siparişi verdi. 2023 yılında teslim edilecek olan gemilerin her birinin kontrat fiyatı USD 155.7 M’dur. Greathorse Tiger, Yangzijiang  tersanesine 2+6 opsiyonlu 14,000 TEU dual fuel konteyner gemi siparişi verdi. 2022 yılının ortalarında teslim edilecek gemllerin her birinin kontrat fiyatı USD 110 M’dur

VLCC – Dynacom, Greece, Dalian Shipbuilding tersanesine 2 adet 300,000 dwt VLCC siparişi verdi. 2022 yılının 2.yarısında teslim edilecek olan gemilerin her birinin kontrat fiyatı USD 82-83 M’dur.

 

LR2 – Shell, Bocomm Leasing, China, GSI tersasine 8 adet, SWS tersanesine 4 adet olmak üzere toplamda 12 adet 120,000 dwt dual-fuelled tanker siparişi verdi. 2022 yılında teslim edilecek olan gemilerin her birinin kontrat fiyatı USD 54 M’dur. Shell, gemileri 15 yıllığına kirayalacaktır.

 

Shuttle tankers – AET, Samsung tersanesine 3 adet 160,000 dwt gemi siparişi verdi. Toplam kontrat fiyatı USD 299 M olan gemiler, 10-15 yıllığına Petrobras şirketine günlük yaklaşık USD 48.000′ den kiraya verilecektir.

 

Kimyasal tanker – MOL, Hyundai Mipo tersanesine 1+ 1 opsiyonlu 40,000 dwt gemi siparişi verdi: 2021 yılının 2.çeyreğinde teslim edilecek olan geminin kontrat fiyatı USD 38 M’dur. Junzheng Shipping Shanghai,  Fukuoka, Japan tersanesine 2 adet 19,000 dwt kimyasal tanker siparişi verdi. Kontrat fiyatı henüz belli olmayan gemilerin teslim tarihleri 2021 yılının 2. yarısıdır.

 

HURDALAR:

—————

Tankerler:

“NEUSA” LDT 5,914 DWT 17,909 1983 inşa USD 215’e as is Rio teslim satıldı. ”DIVA” LDT 5,993 DWT 17,718 1980 inşa USD 215.75’e as is Rio de Janeiro teslim satıldı.

Kuru yükler:

“BERGE AORAKI” LDT  20,949 DWT 172,502 2000 inşa USD 375’e Bangladesh teslim satıldı. “SHAGANG GIANT ” LDT 38,840 DWT 306,902 1993 inşa USD 368’e India  teslim satıldı. “CAPTAIN GEORGE K”  LDT 7,356 DWT 27,407 1997 inşa USD 361’e Bangladesh teslim satıldı. “NAVIGATOR B” LDT 5,996 DWT 28,470 1990 inşa USD 365’e satıldı. ”NEW JOY” LDT 17,876 DWT 149,297 1988 inşa USD 372’e Bangladesh teslim satıldı. ”SANTIAGO PEARL” LDT 10,751 DWT 41,649 1985 inşa USD 385’e satıldı. ”USOLIE” LDT 10,244 DWT 68,788 1990 inşa USD 379’a Pakistan teslim satıldı.

 

PCC:

“ARISO” LDT 10,000 DWT 49,889 1996 inşa USD 365’e India teslim satıldı.

 

Konteyner:

 

”SINOKOR YOKOHAMA” LDT 4,692 DWT 11,031 TEU 834 1980 inşa USD 403’e satıldı.